تهران شهر بوستان ها/ تغییر جهادی + جدول
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

مرور کارنامه محمد باقر قالیباف/ بخش اول
فکر می‌کنید سرانه فضای سبز پایتخت کشورمان تا همین چند سال قبل چقدر بود؟ سهم هر شهروند تهرانی از فضاهای سبز تهران در سال 84 حدود 9 مترمربع بود که با استانداردهای جهانی فاصله قابل توجهی داشت، اما حالا این عدد به 15 مترمربع رسیده است.

شفاف: اگر از خیر چند پارک بزرگ و قدیمی پایتخت که در نقاط مختلف جا خوش کرده‌ بگذریم، مساحت و سرانه فضای سبز تهران تا همین چند سال قبل، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید. انگار شهروندان پایتخت‌نشین دیر زمانی بود که با دود و ترافیک و ازدحام خو گرفته‌ بودند و نجوای طبیعت را کمتر می‌شنیدند.

اما حالا دیگر نمی‌توان این حرف‌ها را درباره پایتخت کشورمان زد؛ هم سرانه‌ فضای سبز به استانداردهای جهانی رسیده و هم امکانات و تجهیزات خوبی در پارک‌ها و بوستان‌های شهری برای شهروندان مهیا شده است.

 

 

از بوستان بزرگ ولایت تا پارک‌های کوچک محلی

رسیدن به استاندارد جهانی در حوزه فضای سبز همواره یکی از اهداف مدیریت شهری در دوره محمدباقر قالیباف بوده است. تا سال ۸۴ تعداد پارک‌های شهر تهران ۱۲۰۰ مورد بود، اما اکنون به 2016 پارک رسیده است.

فعالیت‌های مدیریت شهری در این حوزه هم فقط به ساخت بوستان‌های بزرگ محدود نشده، بلکه ساخت بوستان‌های کوچک محلی در محله‌های پرتراکم تهران هم همواره در دستور کار قرار داشته است.

شهرداری علاوه بر ساخت بوستانی مثل بوستان بزرگ ولایت که بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه محسوب می‌شود، صدها بوستان کوچک محلی هم ایجاد کرده تا شهروندان برای حضور در فضاهای سبز شهری مجبور نباشند یک سفر شهری طولانی انجام دهند. درضمن میزان جنگل‌کاری در تهران سال 84 حدود 22 هزار هکتار بود، اما اکنون به ۳۸ هزار هکتار رسیده است. کارشناسان معتقدند که یکی از راه‌های حفظ حریم تهران و جلوگیری از گسترش بی‌قاعده شهر، همین ایجاد کمربند سبز است که در این دوره توجه ویژه‌ای به آن شد.


حضور مقام معظم رهبری در بوستان ولایت

وقتی فضای سبزمان به استانداردهای جهانی رسید

شهر یک موجود بی‌دفاع است، بی‌دفاع مقابل این همه آلودگی که احاطه‌اش کرده. ریه‌های تنفسی شهر که همان فضاهای سبز آن به حساب می‌آیند تا همین چند وقت قبل توان مقابل با این آلودگی را نداشتند. فکر می‌کنید سرانه فضای سبز پایتخت کشورمان تا همین چند سال قبل چقدر بود؟ سهم هر شهروند تهرانی از فضاهای سبز تهران در سال 84 حدود 9 مترمربع بود که با استانداردهای جهانی فاصله قابل توجهی داشت، اما حالا این عدد به 15 مترمربع رسیده است که سرانه استاندارد بین‌المللی در این حوزه به حساب می‌آید.


مدیران فعلی شهر تا به حال 11 نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه هم در بوستان گفت‌وگو تهران برپا کرده‌اند که هم برپایی این نمایشگاه‌ها به طور مستمر بوده و هم استقبال چشمگیری از آن صورت گرفته است. از سوی دیگر، این روزها در هر منطقه تهران چند کلینیک گل وگیاه توسط مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده تا شهروندان بتوانند طبیعت را به داخل خانه‌ها ببرند.امروز در تهران ٦٩ کیلینیک گل و گیاه فعالیت دارد.

کلینیک‌های گل و گیاه این امکان را برای تهرانی‌ها فراهم می‌کند که با یادگیری پرورش گل و گیاه، با کمترین هزینه چند گلدان گل زیبا در خانه داشته باشند. خوشبختانه با ایجاد این مراکز توسط مدیران شهر در دوره اخیر، شهروندان استقبال خوبی از برنامه‌های آموزشی آن کرده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, :: 11:41 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 175
بازدید کل : 55629
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1